2038 vårsommaren 2019

016/ 2038 ånga verksamheter upplever att de verkar inom en ”nu-ekono- mi”. Kunderna är otåliga och har ont om tid. De visar allt mindre förståelse för ledtider och på att behöva vänta. Samtidigt har de högre förvänt- ningar än tidigare på de tjänster och produkter som verksamheten levererar. De ska vara både innovativa, hållbara och lösa kundens problem till en rimlig kostnad. Situationen leder till att verksamheter måste utvecklas på en rad olika sätt samtidigt. Stora i din verksamhet Förbättra flödet Snabbare, smartare och bättre. Många verksam- heter upplever att kundkraven ökar och dessut- om i allt högre takt. Nu gäller det att bryta med invanda traditioner och fundera på det bästa sättet att skapa värde för kunden. krav ställs på att effektivisera och digitalisera verksamheten, inte minst i offentlig sektor. Många verksamheter behöver bli betydligt mer kundorienterade än tidigare. De behöver ifrågasätta och förnya sitt grundläggande sätt att skapa värde för kunderna, själva syftet med att verksamheten finns. Medarbetare som samarbetar I detta läge gäller det att våga utmana invanda traditioner och rutiner. Verksamhetsutveck- lingen behöver fokusera på möjligheter snarare m [kundkoll] Text: Anders Ljungberg Foto: Shutterstock, Gorodenkoff, gpointstudio

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=