2038 vårsommaren 2019

2038 /017 än att utgå från hur det varit och ser ut idag. En av nycklarna för att lyckas, är att skapa en verksamhet som bättre tar tillvara på medarbetarnas kompetens och handlingskraft. Det gamla receptet ”tänk uppe och gör nere” är mer otids- enligt än någonsin och hierarkiernas död närmar sig, om än sakta. Snabbhet, flexibilitet och effektivitet behöver ska- pas i vardagen av engagerade medarbe- tare som samarbetar och tar de beslut som behövs för att nå målen. I många organisationer pågår redan någon form av processorientering. Målet är ofta att skapa ett kunddrivet, effektivt och engagerat samarbete över organisationsgränser. Frånvaron av sådant samarbete framstår för många som ett större hinder eller hot än någonsin. Recept för processorientering Det grundläggande receptet för processorientering är att börja med att beskriva verksamheten och dess grundläggande uppdrag som ett system av relaterade processer där varje process definieras och beskrivs med ett kundperspektiv. När det är gjort, är det dags att de- finiera och utforma varje process med hänsyn till helheten samt till kunder och intressenter. Detta arbete ger en god förståelse för flödet i respektive process och vilka hinder som står i vägen för det. Så långt kan receptet för processori- entering betraktas mekaniskt, som en metod med delsteg som relativt enkelt kan utföras. Och just därför har många organisationer hyllorna fulla av oan- vända och dammsamlande processkar- tor. Ofta beror det på att kartorna helt enkelt är ointressanta grafiska att-göra-listor snarare än inspirerande beskrivningar av hur värde skapas tillsammans. Effektiva och agila Det räcker inte att beskriva proces- serna och rita upp processkartor. Verksamheten måste också utveckla ett ledarskap och medarbetarskap som drar nytta av det genomtänkta arbets- sätt som byggts in i processerna. Väl fungerande processer är kundoriente- rade, effektiva och agila. Det förutsätter en kundorienterad samsyn på vad som ska utföras och varför, gott samarbete mellan medarbetarna och en själv- ständighet som tar bort behovet av att chefen fattar vardagliga beslut. Det är nu det visar sig om verk- samheten klarar att bryta med det ledningsarv som tynger åtskilliga verksamheter. Det finns en tydlig trend att medarbetarskap och ledarskap står under utveckling på ett sätt som gör att de båda ibland integreras till vad som kan kallas medledarskap. Det som måste fungera Verkar detta besvärligt? Ibland hjälper det att tillfälligt backa några steg och diskutera verksamhetsidén samt vilka processer och flöden som bara måste fungera. Oavsett om verksamhetens flöde går från sjuk till frisk, från order till leverans eller från bygglovsansökan till bygglov så brukar det gå att samlas kring en vilja att förbättra flödet Framstår det målet som tillräckligt viktigt så blir det enklare att utmana allt som står i vägen för det. ☐ [kundkoll]

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=