Previous Page  119 / 124 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 119 / 124 Next Page
Page Background

Jag träffar

Magdalena Cavallin strax

efter konstrundan, som har varit en po-

sitiv upplevelse med många besökare.

Hon är från början utbildad som

grafisk formgivare och illustratör, och

arbetar sedan flera år med måleri och

collage på pannå i större format. I

hennes ateljé finns lådor med klipp ur

gamla tidskrifter och böcker, fragment

av figurer och ytstrukturer som fångat

hennes intresse, och som skulle kunna

infogas i en målning. En låda med

vackra gamla bokstavstyper utskurna i

trä vittnar också om hennes intresse för

typografi.

När jag tittar på hennes bilder spårar

jag en slags drömskhet i uttrycket. Vi

börjar med att prata om figurerna i flera

av hennes målningar, gestalter som ofta

har dolda ansikten. Hon berättar för

mig att hon för några år sedan nästan

bara målade figurer med ansiktena

vända mot betraktaren.

Det är ju förföriskt att möta illusio-

nen av en blick i en målning, men det

kan ju också bli så, att man blir färdig

med det och vill komma åt något annat.

För Magdalena blev det lite för enkelt

och hon ville anta fler bildmässiga

utmaningar. Hon vill avstå från det hon

tycker är bekvämt och som hon vet att

hon behärskar.

När hon arbetade med människofigu-

rerna tidigare, undvek hon perspektiv

och komplexa bildrum, men nu är det

det hon undersöker.

Hon tycker om när man blir osäker

på om det är inne eller ute.

Hennes collagemålningar har spän-

nande kontraster mellan yta och djup,

framför och bakom, och hon leker

med att göra bildrummet mångtydigt

och gåtfullt, så som endast kan ske på

den tvådimensionella bildens villkor.

Numera är hon också mer dragen mot

det abstrakta. Hon tycker fortfarande

om att arbeta med det föreställande,

men verken har mer av en abstrakt

helhetston i sig. Hon testar för sig själv

om de skulle kunna fungera utan att de

föreställer någonting alls och ändå vara

intressanta.

Det finns ett konstruktivt element

i hennes senare verk, balansering av

riktningar och rent abstrakta grundfor-

mer som lägger sig på ytan och skapar

en dynamisk energi, som jag associerar

lite med ryskt avantgarde på 1920-talet.

I flera av collagen finns sekvenser av rö-

relser som bidrar till att skapa dynamik.

I hennes bilder finns också klassiska

arkitektoniska detaljer och en tyst

rymd som karaktäriserar den italienske

konstnären de Chiricos målningar. Hon

bejakar släktskapet. De är konstnärskap

hon uppskattar och inspireras av.

Hon har tidigare undvikit att använda

sig av andras bilder, nästan tyckt att det

var en otillåten genväg. När hon arbetat

med collagen har hon emellertid fått ett

helt annat förhållande till detta. Hon har

också gått ner i format. Det var mycket

svårare än hon trodde, men nu spelar de

utklippta bitarna nya roller i helheten.

Hon hittar böcker med grafiska bilder

och gamla tidskrifter på loppis och då

känns det helt självklart att välja ut och

ge bildfragmenten ett nytt liv.

De konstellationer hon skapar leder

betraktaren ut på en spännande resa

mellan dröm och verklighet.

www.magdalenacavallin.se

Galleriet

Konstnären

magdalena

cavallin

vill avstå från det hon tycker är

bekvämt. Viveca Wessel spårar en slags drömskhet i hennes bilder.

119