Previous Page  110 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 110 / 128 Next Page
Page Background

FÖR INFORMATION OCH BOKNING:

TANDLAKARFORBUNDET.SE

110

430

Kursgivare:

Med dr, övertandläkare och univer-

sitetsadjunkt Álfheiður Ástvaldsdóttir, med dr,

universitetsadjunkt, bitr. övertandläkare Hans Sand-

berg, docent i gerodonti, universitetslektor Inger

Wårdh, professor Georg Belibasakis alla Karolinska

Institutet i Stockholm, tandläkare, klinikchef Anders

Lindunger, spec.tandläkare i pedodonti, doktorand

Maria Anderson, båda Folktandvården Stockholm,

professor, övertandläkare Dan Ericson, Malmö,

docent i cariologi, övertandläkare, universitetslektor

Karin Sunnegårdh-Grönberg, Umeå och professor,

övertandläkare Peter Lingström, Göteborg och

psykolog Tove Hasselblad, Karolinska Institutet

Huddinge.

Cariologi

Avsedd för:

Tandläkare

Kursplan:

Var ligger de cariologiska utmaningarna inom

tandvården för de olika åldersgrupperna

Vilka hål ska fyllas i framtiden –

befolkningsutveckling, IT, trender

Kariesdiagnostik och behandlingsbeslut

Material och metoder

Riskfaktorer och riskbedömning

av kariespatienter

Sockrets betydelse i sjukdomsbilden

Mikrobiologiska strategier

Fluor som kariesförebyggande medel

Patienten som samarbetspartner

Motiverande samtal i kariesbehandlingen

Falldiskussioner

ORT:

Huddinge 5 dagar

TID:

Måndag 3 april 8.30 – fredag 7 april 15.00

(32 timmar)

PLATS:

Institutionen för Odontologi, Alfreds Nobel Allé

8, Huddinge

KURSFORM:

Föreläsningskurs

POÄNG:

Odontologiska: 32. Icke odontologiska: 0

AVGIFT:

17.500 kr tandl medlem i Tandläkarförbundet

22.750 kr tandläkare ej medlem

ARRANGÖR:

NordÖstra Kursnämnden

Kariesförekomsten har signifikant minskat i Sverige de senaste årtiondena. Trots

en låg prevalens finns det fortfarande patienter med en grav sjukdomsbild och ett

stort behandingsbehov. De cariologiska utmaningarna har därför ändrats på se-

nare år. Traditionellt sätt har ämnet cariologi rört själva kariessjukdomen men vilka

områden kommer ämnet att beröra i framtiden?

DIPLOM- /ST-KURSER

32

0