Verksamhetsplan med budget 2023

33 KVALITET OCH UTVECKLING STRATEGI • Att skapa värde tillsammans med de som Region Örebro län finns till för. • Att leda för hållbarhet. • Att involvera och motivera medarbetare. • Att utveckla värdeskapande processer. • Att förbättra verksamheten och skapa innovationer. Kvalitet och utveckling OMVÄRLDSTRENDER I de flesta branscher har kvalitets- och verksamhetsutveckling aldrig varit så viktigt som idag. Omvärlden är i ständig förändring och händelser avlöser varandra i ett högt tempo. Pandemin har på kort tid etablerat nya vanor, beteenden, tankemodeller och preferenser. Ingen vet med säkerhet hur många av dessa förändringar som blir kvar över tid. Däremot är det säkert är att osäkerheten ökar kraven på organisationers flexibilitet och anpassningsförmåga. Helhetsperspektiv på kvalitets- och ledarskapsfrågor omfattar engagerade och motiverade medarbetare, samhällsnytta samt hållbarhet i dess sociala, ekologiska och ekonomiska dimensioner. Region Örebro läns strategier för kvalitet och utveckling är en viktig pusselbit i denna utveckling. KVALITET OCH UTVECKLING FÖR HÅLLBAR FRAMGÅNG Globalisering, demografiska förändringar, urbanisering, digitaliseringen, hållbarhetsfokus och den accelererande förändringstakten utmanar organisationer till att bli mer flexibla och till att ständigt kunna förnya och förbättra sina processer och arbetssätt. Den enda garanten för en organisations långsiktiga framgång är att skapa värde tillsammans med dem vi finns till för. Den stora utmaningen är att kunna hantera olika behov och krav som att få verksamheten i ekonomisk balans, möta invånarnas och samhällets behov samt förutse och anpassa sig till förändringar i omvärlden. Detta skapar ett ökat tryck på att effektivisera verksamheter, men samtidigt att kunna säkerställa en god arbetsmiljö. Ett systematiskt och uthålligt kvalitets- och utvecklingsarbete leder till bättre ekonomi, nöjdare invånare, nöjdare medarbetare, hållbar utveckling samt ökad effektivitet. En förutsättning för Region Örebro läns framgång är motiverade och engagerade medarbetare som känner sig uppskattade och respekterade. REGION ÖREBRO LÄNS KVALITETS- OCH UTVECKLINGSARBETE Region Örebro läns uppdrag är att leverera en ändamålsenlig verksamhet till dem regionen finns till för. Mottagarna av de tjänster som Region Örebro län levererar är dels invånarna i länet, dels mottagare utanför länet, det vill säga samhället i stort. Att utgå från intressenters behov och krav samt samverka och skapa värde tillsammans med dem Region Örebro län finns till för är avgörande för att framgångsrikt genomföra och utveckla regionens verksamheter. För att kunna möta framtida utmaningar är det avgörande att arbeta med evidensbaserade strategier i Region Örebro läns kvalitets- och utvecklingsarbete. Nedanstående fem strategier driver, enligt forskning och praktik, förbättrade resultat och framgång för en organisation, oberoende av bransch och storlek. Strategierna skapar även förutsättningar för en stark kvalitetskultur. STRATEGIER FÖR KVALITET OCH UTVECKLING

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=