Arbetsterapeuten-2-2023

Helena Morein, Jönköping University, har i sin magisteruppsats undersökt föräldraperspektivet till barn med adhd i en deskriptiv enkätstudie. Trettio föräldrar – vars barn i åldern 6–12 år fått insatser av arbetsterapeuter inom Bup Stockholm – besvarade en enkät. De arbetsterapeutiska insatserna handlade om kompenserande metoder i form av kognitivt stöd som enkla anpassningar, produkter inklusive kognitiva hjälpmedel, nya strategier för barnet och anpassat bemötande från föräldern. – Föräldrarnas sätt att göra påverkar hur barnens aktiviteter funkar, och oavsett om det är strategier eller hjälpmedel är barnet beroende av att insatserna införlivas i föräldern. Det varierade vilket kognitivt stöd barnen fått och likaså vilka svårigheter som funnits innan insatserna inleddes och hur barn- och föräldrarelationen varit. Resultaten visar att föräldrarna tyckte att deras egna strategier hade förbättrats vilket bland annat hjälpte barnen att klara dagliga aktiviteter, göra dem bättre förberedda, få bättre struktur och självständighet. Föräldrarna upplevde även att relationen stärkts och att det blivit minskade problematiska känsloreaktioner hos barnen. Studien visar att kognitivt stöd till barn med adhd även bör ges utifrån ett familjestödjande perspektiv samt att mer forskning behövs. Det finns också andra fynd som framkommit utanför studien påpekar Helena. – Föräldrarna beskriver att insatserna blivit en hjälp även för dem. När det gäller adhd finns en hög hereditet och insatserna som vänder sig till barnet kan också vara ett stöd för en förälder. Jag skulle önska att det fanns arbetsterapeuter, kopplade till varje kommuns socialtjänst för det familjestödjande arbetet, som komplement till familjebehandling. Det finns en stor andel npf-familjer som är i behov av konkreta verktyg. Anki Wenster Kognitivt stöd ur familjeperspektiv Erika Högstedt: ”Det är som gjort för att hålla mig stressad” – erfarenheter av att försöka nå en hållbar arbetssituation med adhd eller autism. Helena Morein: Föräldrars syn på hur deras strategier påverkats av insats med kognitivt stöd till barn med adhd. Verksamhetsutvärdering och magisteruppsats. Hur upplever föräldrar till barn med adhd att deras egna strategier påverkas av det kognitiva stöd som barnen får? FOTO: PRIVAT FOTO: PRIVAT – Personerna säger att de inte behöver mer stöd, utan andra former av stöd. Hon konstaterar att det inte behöver vara några dyra insatser. Att en person med adhd inte nödvändigtvis behöver ett eget kontor och hörselkåpor. – Det kan vara något så enkelt som att få vara den som alltid tar mötesanteckningarna, för att kunna hålla fokus under möten. Erika Högstedt säger att det finns mycket att vinna på att arbetsterapeuter och andra professioner går ett steg längre i personcentreringen. Att man verkligen lyssnar och fördjupar sig i vad personerna behöver, eftersom adhd och autism är otroligt heterogena diagnoser. En annan viktig aspekt är att stödet behöver finnas kvar över tid, eftersom dagsformen och utmaningarna varierar mycket. – När det funkar tackar vi ofta för oss, men vi behöver följa med och anpassa över tid. katja alexanderson 29

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=