Arbetsterapeuten-6-2022

28 KARRIÄR ”En arbetsplats är som en arena av känslor” kan leda till uppgivenhet och att man på sikt söker sig bort från arbetsplatsen. En viktig aspekt i sammanhanget är att känslor smittar och färgar det emotionella klimatet på jobbet. – Om du är på en arbetsplats där alla andra tycker att det inte funkar är det svårt att behålla sitt glada humör. Nicolas Jacquemot framhåller att det emotionella klimatet är ett gemensamt ansvar, där såväl medarbetare som chefer behöver dra sitt strå till stacken. I sin bok ger han läsaren många handfasta råd om hur man kan bidra till ett gott arbetsplatsklimat, exempelvis genom att reflektera över sitt eget känslomönster och identifiera vad som triggar i gång starka reaktioner. – Långsiktigt och det konstruktiva är att lära sig hantera känslor och hitta bra sätt att ge uttryck för dem, men ibland måste vi tygla oss. Om vi till exempel hamnar i situationer där vi blir jättearga, oavsett om det är en kollega, patient eller elev, så går det inte att skrika ut vad man tycker och känner. Det handlar om att vinna tid: räkna till tio, andas lugnt eller Datorn hänger sig för fjärde gången samma dag. Du får ett surt mejl från en kollega. Och inte nog med det, du bråkade med din partner på morgonen. En riktig skitdag med andra ord – och ändå måste du vara trevlig och professionell när du ska träffa din patient. Hur gör du för att behålla lugnet och inte låta känslorna rinna över? Det och mycket annat vill Nicolas Jacquemot ge verktyg för med sin bok Känslokoden – lär dig förstå och hantera känslor på jobbet. Han har en doktorsexamen i management och har studerat etnologi och psykologi, och skrivit flera böcker om bland annat ledarskap och arbetsliv. Traditionellt har det inte talats så mycket om känslor i yrkeslivet. Nicolas Jacquemot tror det beror på att arbetslivsforskningen länge hade en rationell syn på organisationer. – Känslor ansågs som något privat, personligt somman skulle hänga av sig när man klev över tröskeln till jobbet. Ett stort skifte kommed boken Känslans intelligens och begreppet EQ (emotionell intelligens). Men trots det talar vi till vardags oftare om hur vi mår och trivs på jobbet, än specifikt om våra känslor. Möjligtvis med undantag för arbetsglädje. – En arbetsplats är som en arena av känslor där glädje och gemenskap förekommer, men också frustration, oro och ensamhet. Mångfalden av känslor vi upplever på jobbet visade sig tydligt i en Novusundersökning som Nicolas Jacquemot lät göra till boken. Glädjande nog toppas listan av att 67 procent känner glädje och gemenskap på jobbet, men det följs av stress på 53 procent och frustration med 41 procent. Och så många som 21 procent känner uppgivenhet. – Det är mest när de negativa känslorna tar överhanden som det blir ett problem. Långvarig frustration kring arbetsförhållandena eller att man inte får utvecklas k LÄSVÄRT Hanna Wiik har under större delen av sitt yrkesliv varit hög chef, men samtidigt lidit av psykisk ohälsa. Rädslan för vad som skulle hända om det kom ut gjorde att hon arbetade hårt med att dölja sitt mående. Med den här boken vill hon bryta tabut kring att vara chef och må psykiskt dåligt. Finns på egetforlag.se. CHEFENS DUBBELLIV Hanna Wiik Eget Förlag k PODD I det senaste avsnittet av podden Arbetsmiljösnack berättar forskare vid Umeå universitet hur vi tränar på ledarskap och hur en bra ledarskapsträning ser ut. Mer kunskap om arbetsmiljö på mynak.se/podcast. Nicolas Jacquemot Aktuell med: Boken Känslokoden – lär dig förstå och hantera känslor på jobbet. Bakgrund: Doktorsexamen i management. Har studerat etnologi och psykologi. Tidigare böcker: Självledarskap, Chefen somkomut ur sitt rumoch Kreativitetskoden. Glädje, frustration och oro – känslor är en del av vårt yrkesliv. Med sin nya bok vill Nicolas Jacquemot ge läsaren verktyg att bli känslosmartare på jobbet. Text: Katja Alexanderson FOTO: MOSTPHOTOS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=