det här är eu
21
sänkt EU-avgift som kompensation för att Sverige tar
emot så många flyktingar. Om detta skulle genom-
föras skulle man alltså riva upp långtidsbudgeten – en
kompromiss mellan 28 länder som förhandlats fram
i en lång och komplicerad process där varje land har
veto.
Att Sverige skulle få igenom sina krav utan att andra
länder skulle vakna till liv och ställa egna krav på sänkt
avgift av andra skäl, är föga troligt. Lika otroligt som
att de andra EU-länderna skulle vilja börja om de
krångliga förhandlingarna på grund av ett plötsligt
utspel från ett enskilt medlemsland. Kinberg Batras
utspel är ett exempel på ett debattinlägg som mer syf-
tar till att visa den svenska publiken att man står upp
för svenska intressen, snarare än ett allvarligt menat
förslag.
På liknande sätt har andra debattörer föreslagit att
Sverige ska stoppa de månatliga EU-inbetalningarna
för att på så sätt pressa andra EU-länder att ta emot
fler flyktingar, eller för att förmå Rumänien att inte
diskriminera sin romska befolkning så att de slipper
komma till Sverige och tigga.
Att inte betala in sin EU-avgift är inte ens möjligt. Det skulle leda
till att EU-kommissionen gör vad den alltid gör när ett EU-land inte
följer de gemensamt överenskomna lagarna: öppnar ett överträdelse-
förfarande mot landet (se kapitel 5). Under tiden skulle räntan på den
obetalda räkningen ticka på. I sista hand skulle kommissionen dra
landet inför EU-domstolen, som skulle kunna utdöma dryga böter.
Inget EU-land har någonsin hållit inne någon betalning, inte ens
Storbritannien som ändå överväger att lämna unionen.
De debattörer som använder argumentet att man kan hålla inne
medlemsavgiften för att försöka påverka sakpolitiken, vet antingen
inte hur EU fungerar eller struntar i det för viljan att framstå som
någon som är beredd till krafttag, trots att de vet att det inte leder till
någonting.