Kullaliv nr 2 - 2014 - page 29

Artist över
gränserna
Magnus Jonsson första
Shakespeareför-
älskelse var Kenneth Branaghs filmatise-
ring av Mycket väsen för ingenting 1993.
– Jag fastnade för det lekfulla i språket,
i dialogen. Ett par år senare såg jag Romeo
och Julia-filmen och blev fullständigt
blown away av hur man lyckades göra
handlingen intressant i nutid, säger Mag-
nus Jonsson som inför sommarens före-
ställning lärt sig att agera på blankvers.
Han serverar kaffe med kardemumma-
smak i milt färgglada muggar tillverkade
av keramikern och sambon Pia Jarlöv. I
höstas flyttade paret och dottern Stina, 4
år, hit till enplansvillan med utsikt över
åkrarna i utkanten av Ingelsträde från en
lägenhet i Stockholmsförorten Gröndal.
– Vi ville släppa taget och göra något
nytt och här bor vi i ett helt hus för mindre
pengar än vad vår lägenhet kostade i Stock-
holm. Och Ingelsträde lockade med sitt
cirkusmuseum, sina kulturaktiviteter och
en omtalad trevlig sammanhållning i byn.
I Sommarteater på Krapperups
föreställning Romeo + Juliet kommer
många av Magnus Jonssons discipli-
ner till uttryck: han jonglerar, sprutar,
slukar, snurrar med eld, han spelar bas,
skådespelar, dansar och improviserar.
Pjäsen börjar i Tivolihuset och förflyttas
sedan till Gruvtorget, till Juliets balkong
på Föreningsgatan, vidare till Kaptenens
trädgård och slutligen en ödetomt vid
gamla banvallen.
– Min karaktär vill framstå som lugn,
men egentligen vill han tuppfäktas och
drar gärna svärdet, eller eldstaven i det
här fallet. Pjäsens gängkonflikter är lika
aktuella idag som på 1600-talet. Tänk
bara på fotbollshuliganerna eller Hus-
bybränderna. Eller på Sverigedemokra-
terna som sa att de inte sökte bråk men
ändå tog med sig järnrör på stan.
Magnus Jonsson har inte bara varit
med och grundat en av Europas största
eldföreställningar – The Burnt out Punks,
den barnförbjudna underground-varie-
tégruppen Clownen brinner och Sveriges
största gycklagrupp Jauvet. Han har
också en lång karriär inom Cirkus Cirkör
bakom sig. Under större delen av 00-talet
var han den som byggde upp dess peda-
gogiska verksamhet för funktionshin-
drade i samarbete med dagverksamheter
och habiliteringscentrum.
- Jag tröttnade lite på ”normalstörda”
människor och ville spränga alla gränser.
Jag visste ingenting om barnens diagnoser,
men det vara bara bra enligt de som visste.
För att lyckas måste du ha rätt att miss-
lyckas och även en rullstolsburen person
kan bli akrobat med rätt förväntningar.
Med Cirkus Cirkör arbetade han under
två och ett halvt år också med gatubarn
och lokala pedagoger i Durban, Sydaf-
rika. Barnen fick livshopp och lärde sig
snabbt att bli cirkusartister. Men mot
slutet av projektet försvann plötsligt en
stor del av dem.
- De flyttades av myndigheterna till
andra städer eftersom ett lyckat projekt
betyder slut på pengar. Det fick mig att
tappa tron på biståndsarbete. Men jag
fick tillbaka den igen några år senare när
jag arbetade för Clowner utan gränser i
Rangoon, Burma. Landets enda center
för funktionshindrade barn ligger där
och drivs av en fantastisk kvinnlig sjuk-
gymnast. Jag gjorde också en clownföre-
ställning som spelades på barnfängelser i
landet, berättar Magnus Jonsson.
Han talar fort och uppväxten i Frölun-
da hörs på dialekten. Han säger att han
själv ständigt vill förnya sig och snabbt
tröttnar på förvaltning av uttrycksformer.
- Just nu är jag mycket inne på musik-
produktion. Tillsammans med fotografen
Alex Hinchcliffe hade jag musikstudion
Amarilla Music i Alby, Botkyrka. Nu har
jag en studio i friggeboden där ute. Jag
kan sitta hur länge som helst vid rattarna
och skruva efter det perfekta ljudet.
–Johanna Nihlén
29
I sommar intas Höganäs gator och torg av eldkonst, akrobatik,
dramatik, sång och dans.
magnus
jonssson
tvekade inte när
han erbjöds rollen som Benvolio i föreställningen Romeo + Juliet.
Profi
l
en
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...124
Powered by FlippingBook