Previous Page  92 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 92 / 100 Next Page
Page Background

Men det blev bara en sommar denna gång

och nästa kapitel i hans nattklubbshistoria

dateras 2001.

V

i beger oss till vad som idag heter

Magasin 36 och som tidigare var

Höganäsbolagets och Saltglaserats

lokaler. Tanken på ett nöjesställe i Höganäs

hade egentligen aldrig lämnat Martin Olsson

och efter att ha drivit både kläd- och möbel-

butik i kommunen förverkligade han tillsam-

mans med sambon Åsa Lundh drömmen om

ett ställe för liveband och en mogen publik.

Trappa upp

blev ett faktum med dans och ett

digert artistprogram varje helg.

– Men det var inte halvfullt ens på pre-

miären. Höganäsarna var svårflirtade. När

Yardbirds spelade kom det inte mer än 16

personer...

Till kvällarna med fulla hus hörde dock

en konsert med Peps Persson och en nostal-

gikväll för

Zenana

då Lena Maria Gårdenäs

band Sweet Wine återförenades efter nästan

30 år.

– Jag kommer inte exakt ihåg, men tror

att vi spelade i Kullabygden fem, sex gånger i

början av 70-talet och att jag även var i Mölle

med Rainy Day Women, mitt tidigare band,

berättar hon per telefon.

Helsingborgsbandet Sweet Wine flyttade

till Stockholm 1971 och turnerade inte bara

i Sverige utan också i England och Spanien.

Med stora hitlåten Hideaway introducerades

synthsoundet i Pop-Sverige.

– Vi hade inte spelat ihop sen 1975, men

har ju alltid gillat varandra. Så när vi fick

förfrågan samlade vi ihop bandet och både

klaviatur och trumset transporterades med

tåg från Stockholm. Alla de gamla soullåtarna

– de satt där, långt bak i huvudet, till och med

texterna. Vi repade i två dagar och det blev ett

jättebra gig, till och med mina gamla gymna-

siekompisar dök upp i publiken, säger Lena

Maria Gårdenäs.

Redan andra året gick Trappa upp i kon-

kurs men Martin Olsson och Åsa Lundh körde

vidare ett par år till genom att hyra inventa-

rierna innan de 2004 sålde verksamheten till

restaurangbröderna Bahram och Said Naeini

som skulle komma att driva det i ytterligare

fem år.

– Trappa upp

kostade mig blod, svett och

tårar. Vi var för tidigt ute. Se bara på vad det

blivit av byggnaden idag, säger Martin Olsson

och pekar från bilen ut över den idag så fram-

gångsrika, kommersiella mötesplatsen.

R

egnet har plötsligt börjat falla från

skymningshimlen och sätter en

lite sorgsen prägel på hans ord,

men Martin Olsson är inte den som ger

upp – tvärtom. 50 år efter diskovågen slog in

över kusten tycker han att det är dags för en

revival.

– Det vore fantastiskt att få skapa ett dans-

ställe i Kullabygden igen och jag har mina

idéer, säger han.

”Jag såg en annons i Kvällsposten om att diskoteket

i Mölle sökte en diskjockey och eftersom vi just

lagt ner The Gonks tyckte jag att det var ett bra

sommarjobb. DJ var ju en helt ny företeelse och ett

sätt att hålla sig kvar i musikbranschen. Vi bodde

flera stycken i källaren på hotellet sommaren 1968

och eventuellt också 1969. Solen sken, jag hade

köpt en cab och ingen var tuffare än jag. Jag hade en

specialinredd väska med mina singlar i och spelade

Wilson Pickett, Sam and Dave, Sly and the Family

Stone och inte minst den största av dem alla – Aretha

Franklin. Alla britpopband som inte hade tempo och

den feta baspumpen gick bort direkt. Jag lärde mig

också dansa där tack vare en finsk tjej som jobbade

som go-go girl. Uttrycket låter så respektlöst idag,

men man kallade det så då. Hon lärde mig att jag

som DJ inte kunde stå stilla i båset som om jag hade

två vänsterfötter utan fick mig att testa en massa

varianter av danssteg och discomoves.”

Ulf ”Masken” Andersson,

tidigare trummis i The

Gonks, DJ på Discoteque Playgirl i slutet av 60-talet

och numera sångare i Malmöbaserade The Wild

Bunch, Zenanabesökare under tidigt 1970-tal

92