Previous Page  15 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 100 Next Page
Page Background

15

Hyllade Khemiri till Höganäs

Jonas Hassen Khemiris tredje längre roman har fått strålande kritik och är

nominerad till Augustpriset. Den sjunde december gästar han Tivolihuset.

Arbetet med den nya romanen

Allt jag inte minns

började på sätt och

vis 2011 när Jonas Hassen Khemiri fick i uppdrag av Dagens Nyheter att

recensera musikfestivalen Way out West i Göteborg.

– Under festivalen var min hjärna på en helt annan plats. Så jag skrev

”Mormors Mitsubishi” istället, säger Jonas som steker frukostägg när Kullaliv

når honom per telefon.

I texten beskriver han i flera omtag konsertupplevelserna för sin mormor

vars bil han lånat för att köra till Göteborg. Men framför allt är den en

rörande skildring av kärlek och begynnande demens – teman som även finns

i den nya romanen.

– Jag har bearbetat mina egna smärtsamma erfarenheter av att förlora

människor som stått mig nära. Vem är en person som inte längre minns? Och

vilka blir en saknad människas ställföreträdare? Fysiska objekt? Orden som

ersättning för kroppar?

Med sin skrälldebut, romanen

Ett öga rött,

uppföljaren

Montecore,

men

även som novellist och inte minst som dramatiker har han blivit känd som

en språkekvilibrist, en författare som leker med orden, blandar språk och där

formen är det som driver berättelsen framåt lika mycket som människorna

den handlar om. Men han har också bildat opinion och krönikan ”Bästa

Beatrice Ask” om Revaprojektet är fortfarande en av de mest delade

artiklarna i sociala medier i Sverige någonsin.

– Kortare texter kan ha en tydlig politisk avsikt, men romaner och pjäser

är politiska på ett annat sätt; de visar komplexiteten bakom allt och är väl

egentligen motsatsen till lätta och snabba åtgärder.

Precis som hans andra böcker utspelar sig

Allt jag inte minns

i ett

samtida Stockholm och kanske är den segregerade staden den egentliga

huvudpersonen.

Som tvåbarnsfar i jakt på en större bostad började Jonas själv se på sin

hemstad genom ett ”spekulationsfilter” där allt blev kvadratmeterpriser.

– Jag insåg vilken lyx vi hade som kunde välja var vi ville bo, men samtidigt

att det inte finns något pris på trygghet. Tidigare har jag levt billigt och

pengar har mest varit synonymt med mer skrivtid. Men en familj på fyra

personer kan inte ensamma ställa sig utanför det ekonomiska systemet.

I senaste romanen är Samuel personen allt kretsar kring. Han är död,

omkommen i en olycka som kanske var ett självmord, och en författare

försöker förstå skeendena genom de närmaste vännernas berättelser.

– Vi är aldrig så ensamma och isolerade som vi tror, det är väl också ett

tema i boken; vi lämnar hålrum och spår.

I berättelsens luckor blir läsaren medförfattare på ett ytterst effektfullt

sett och Jonas har fått många kommentarer om detta, denna höst späckad

av uppläsningar och författarbesök vid sidan om pappaledigheten.

– Jag blev så glad på Bokmässan när läsare kom fram och berättade hur de fick

egna minnesbilder, kunde minnas sina exakta förluster, av att läsa min bok. Men

det är inget jag medvetet eftersträvat. Jag har ingen aning om vad slutresultatet

blir när jag skriver. Hela skrivprocessen skulle göra mig uttråkad om jag visste.

– Johanna Nihlén

I Tivolihuset 7 december 19.30.

K

ul

l

akultur

foto: Martin Stenmark