Previous Page  32 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 100 Next Page
Page Background

MamaThornton, Janis Joplin, Patti Smithmed

flera. Vi gav tillbaka

Hound Dog

från Elvis till

Big MamaThornton som gjorde originalversio­

nen. Låten handlar egentligen om enman som

doppar kuken lite överallt, ursäkta språket.

Under årens lopp har hon samarbetat med

många musiker, till exempel Jerry Williams,

och gjort musikaliska tolkningar av lyrik, inte

minst Olof Lagercrantz.

– Alla frågade mig jämt om pappa så till­

sammans med musikern Nils Personne gjorde

jag en personlig föreställning som vi turne­

rade med, bland annat till Helsingborg.

I april gästar hon åter Helsingborg med en

annan lyrisk konsert, nu med Elise Einarsdot­

ter, pianist och kompositör.

– Jag har på sistone snöat in på gamla

svenska och finlandssvenska sånger, faktiskt

en del tyska också. Tidigt fick jag också lära

mig att det var bra att kunna dikter utantill

ifall livet blev hårt, säger Marika som trots

att hon som ung ville lämna böckernas värld

ändå alltid varit en storläsare.

Nyligen har hon avslutat Ebba Witt Bratt­

ströms

Stå i bredd – 70-talets kvinnor, män

och litteratur

och just nu läser hon

Tiden

second hand: slutet för den röda människan

av Svetlana Aleksijevitj.

År

2011 tog yrkeslivet en dramatisk

vändning då Marika blev utsedd

till Sveriges kulturråd i Berlin.

– Jag såg en annons i tidningen och sökte

tjänsten helt enkelt. Visst, jag hade bred erfa­

renhet och kunde tyska, men blev ändå smått

chockad när jag fick jobbet.

Som kulturråd var hon 57 år gammal

anställd för första gången i sitt liv och kunde

ta ut betald semester. I nästan fyra år var hon

statens tjänsteman som skulle främja svensk

kultur i Tyskland och agerade bland annat

för att näringslivs- och politikerbesök skulle

innehålla kulturinslag.

– I Tyskland, liksomnästan alla andra länder

är kulturen en integrerad del av samhället och

ett ständigt samtalsämne. Eller se bara på en

tidning somDie Zeit, min favorittidning: om det

så är en lång artikel om teknik innefattar den

även humanistiska perspektiv. Men Sverige är

ett kulturellt undantag. Det är som om renäs­

sansen aldrig nådde hit. Jag myntade uttrycket

”Det är tråkigt att äta middag med en svensk”

medan jag var i Berlin, men försökte göra något

åt det, till exempel genom att bilda de svenska

näringsidkarna och besluta att alla officiella

konferenser skulle innehålla kulturinslag.

Kunskaperna från Tyskland tar hon med

sig när hon nu, som nyutsedd ordförande i

Klys, Konstnärliga och Litterära Yrkesutövares

Samarbetsnämnd ska företräda kulturutöva­

res intressen runtom i landet.

– Det är ingen tjänst utan ett hedersupp­

drag som ligger mig varmt om hjärtat. Det är

så många som ägnar sig åt konst, men har det

otroligt tufft, inte minst ekonomiskt.

I år väntar annars skådespelarroller på

teatrar i både Estland och Norge. Marika, idag

mamma åt tre vuxna döttrar och mormor åt

tre pojkar, skulle gärna se fler bärande roller

för äldre kvinnor.

– Ungdomskulten är förfärlig – att det läggs

en sådan vikt vid att vara ung och lovande.

För vi blir ju bara bättre och bättre med åren,

säger hon och citerar Francesco Petrarca:

”Att så många gubbar äro narrar kom­

mer sig av att de var narrar redan som unga.

Anklaga inte ålderdomen...”

32

”I grund och botten

tror jag teater handlar

om att träna sig inför

döden.”

Marika Lagercrantz i Helsingborg

och Höganäs i vår och försommar

Samtal i Saluhallen

– Marika Lagercrantz

i teatersamtal med Ulf Dahlström från

Helsingborgs stadsteater.

Var:

Höganäs saluhall

När:

19 april klockan 18

Soppteater:

En kort resa tur och retur

– musik

och poesi med Marika Lagercrantz & pianisten

Elise Einarsson.

Var:

Helsingborgs stadsteaters foajé

När:

21 april

Som ni vill ha det

William Shakespeares

lantliga komedi i regi av Martha Vestin, ett

samarbete med Sommarteater på Krapperup.

Var:

Sofieros slottspark

När:

12 maj till 11 juni.