Previous Page  31 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 100 Next Page
Page Background

”Sverige är ett kulturellt undantag.

Det är som om renässansen

aldrig nådde hit.”

hjälpte inte. Polisen tvingade slutligen

ut ockupanterna, Marika med flera

dömdes villkorligt för egenmäktigt

förfarande och husen revs.

– Det var sorgligt och tog lång tid

att komma över. Samtidigt lärde jag

mig väldigt mycket om samhället,

säger Marika.

I

Jordcirkus var hon inte bara

skådespelare utan också regissör,

manusförfattare och under flera år

konstnärlig ledare. Det stora konstnär­

liga genombrottet kom 1982 när hon

regisserade

Blodsband

som var en be­

arbetning av Gabriel Garcia Márquez

roman

Hundra år av ensamhet.

Tea­

terkollektivet turnerade i hela Europa

och USA och fick lysande recensioner.

– Framgången var enorm och vi

fick många priser. Helt enkelt för att

vi hade så bra föreställningar.

Parallellt med Jordcirkus som

erövrade gaturummet med sitt enga­

gemang för fred, rättvisa och miljö­

frågor fick Marika andra uppdrag.

1979 föddes hennes och Chris Torchs

dotter Moa och dagen efter nedkom­

sten fick hon erbjudande om att spela

huvudrollen, Indras dotter, i August

Strindbergs

Ett drömspel.

– Det var kultureliten; bland andra

Börje Ahlstedt, Erland Josephson,

Sven-Bertil Taube och så jag, en

gatuartist. Porträtt av mig tapetserade

sen hela stan. Det var fantastiskt, men

oerhört tufft. Jag ammade min dot­

ter, åtta månader, på lunchen när vi

började repetera, och var som nybliven

mamma mycket känslig. Jag minns

att regissören, Johan Bergenstråhle,

under en repetition sa ”Män behöver

ett krig för att kunna utvecklas i sin

manlighet” och jag började gråta. Han

sa det säkert av någon bra anledning,

men jag som var aktiv fredskämpe mot

kärnvapen tyckte det var förfärligt.

Solen

gassar genom fönstret,

Marika svettas med

yllekläder närmast kroppen och vi

lämnar kaféet för en fotosession i

Sofiero slottsträdgård där sommarens

vandringsteater, regisserad av Martha

Vestin, utspelar sig.

Scenografen Yvonne Ericsson

följer med och inne i slottet, på andra

våningen där gamle kungen brukade

vistas om somrarna, hjälper hon Ma­

rika att klä sig i en gammal scenkos­

tym från 1921, närmare bestämt från

Shakespeares

Trettondagsafton

som

invigde nuvarande stadsteatern.

– Scenkläderna inför sommaren är

inte klara, men jag tänkte att den här

kunde passa, säger Yvonne och rättar

till den vita så kallade pipkragen.

Marika är mån om att Kullalivs

fotograf även ska fånga Yvonne, ”en

oerhört duktig scenograf”, med

kameran.

– Som skådespelare blir man inte

sin roll utan scenografi, masker och

kostymer. Det individuella behövs

men alla är lika viktiga. Alla har be­

tydelse för berättelsen samtidigt som

alla är underställda den. Det är som

att bygga ett demokratiskt samhälle,

säger hon.

Teaterscener

i hela

Norden och film har varit ett stän­

digt växelbruk genom hennes långa

skådespelarkarriär.

– Jon Lindström är den

filmregissör som betytt allra mest

för mig och gett mig stora roller till

exempel i

Drömmen om Rita, Kron-

vittnet

och

Emma åklagare.

Hans

fru Rita Holst skriver manus och de

jobbar verkligen som ett team, säger

Marika vars starka porträtt av Viola i

Bo Widerbergs

Lust och fägring

stor

nog annars är hennes mest kända

filmroll på vita duken.

– En fördel med film gentemot

teater är att filmerna finns kvar. Min

stora sorg i livet har varit att tea­

tern är en dagslända och att jag inte

förmått skydda verken vi gjorde med

Jordcirkus. Varje sista teaterföreställ­

ning är ett slags sorg – det uppstår

alltid en stor tomhet efteråt. I grund

och botten tror jag teater handlar om

att träna sig inför döden.

Marika lämnade Jordcirkus 1987

och hade då separerat från Chris

Torch och blivit tillsammans med nu­

varande maken, Peter Bergehed, även

han medlem i kollektivet och vän till

Marika sedan hon var 17 år.

– Jordcirkus var min familj och

hela mitt liv. Det var ett stort brott,

men jag kände att jag inte kom längre

rent konstnärligt.

När

Marika fotograferas

förvandlas hon plötsligt

till den narr hon i sommar ska spela

i

Som ni vill ha det.

Med en stämma

som liknar Gollums i

Sagan om

ringen

svansar hon runt en kungabyst

och spelar en trudelutt på en flöjt.

– Den här manlige narren är just nu

min drömroll. Faktiskt har jag spelat

narr en gång förut. Det var när Louise

Hoffsten, KarinWistrand och jag gjorde

rockteatern

Rockens kvinnor

omBig

31