Previous Page  29 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 100 Next Page
Page Background

– Det är inte varje dag det visas ett sådant

intresse för ens person och det är ett fantastiskt

proffsigt team bakom programmet. För mig som

vuxit upp i en miljö där kulturmännen krävt allt

syre kändes det extra viktigt att få vara med och

berätta min historia.

Hon

föddes 1954 i Solna rakt in i kultur­

eliten som nummer fyra av fem

syskon. Hennes far var den legendariske kul­

turskribenten och författaren Olof Lagercrantz,

tillika Dagens Nyheters chefredaktör under 15 år.

Som ung och lungsjuk poet på 1930-talet vistades

han en sommar i skärgården hos den finlands­

svenske filosofen och författaren Hans Ruin, vars

dotter Martina Ruin är Marikas mor. 30 novem­

ber 1939 bröt finska vinterkriget ut och huset

där familjen Ruin bodde i Helsingfors bombades

samma eftermiddag.

– Min morbror blev krigsbarn i Sverige och

mamma blev inackorderad hos pappa i Stock­

holm. En dag kysste han henne i hissen och

mamma telegraferade hem till Finland: ”Nu

gifter jag mig med Olof!”, berättar Marika.

Fadern engagerade sig starkt i Finlands öde

och skrev bland annat skriften

Finlands sak är

vår

som trycktes i 900 000 exemplar.

– För mamma har skräcken för bomber och

krig blivit bestående genom livet och även gått i

arv till oss barn.

I Stjärnorna på slottet berättade Marika öp­

penhjärtigt att hon som liten flicka jämt fick

höra att hon var så otroligt söt medan bröderna

uppmuntrades till skrivande och konstnärskap.

Hennes pappa var som inflytelserik kulturper­

sonlighet en frånvarande familjefar och förvän­

tan på henne låg mest i att hon skulle hitta en

begåvad man till make.

– Min mamma är djupt intellektuell och var

min pappas musa, hjälpte honommed allt han

skrev, samtidigt som hon tog hand om oss fem

barn och drev en uthyrningsverksamhet – vi

hyrde ut rum till hyresgäster som hon servade och

städade åt. Kvinnorna i min släkt blev antingen

galna eller osynliggjorda. Samma i litteraturen.

Trots att jag växte upp med böcker, böcker, böcker

fanns inga berättelser för mig att identifiera mig

med. Inte förrän jag på egen hand upptäckte flick­

böckerna som jag läste i smyg under täcket...

Redan

när Marika var sex år började

hon emellertid också spela

teater i den kommunala barnteatern Vår teater i

Stockholm och som tonåring medverkade hon i

både radioteater och Leif Krantz tv-serie

Modiga

mindre män.

Efter naturvetenskapligt gymna­

sium fick hon nys om en sommarteaterkurs i

Malmö med fokus på mim, dans och slagsmåls­

teknik och flyttade ner.

– Jag hade en otrolig längtan efter att komma

bort från orden och hitta mitt eget språk. Jag vis­

ste tidigt att jag som ung kvinna var tvungen att

gå min egen väg.

I Malmö gick honmed i flera teaterföreningar,

hela tidenmed fysisk, men också politisk, teater

i centrum. När Chris Torch, medlem i The Living

Theatre, USA:s äldsta experimentella teater, kom

till Sverige 1977 med en soloföreställning blev Ma­

rika eld och lågor.

– Jag sprang efter honom i allt han gjorde och det

visade sig att han ville starta en cirkus med männ­

iskor från olika samhällsklasser och länder. Och det

gjorde vi. Vi var pionjärer inomnycirkus i Sverige,

som Tilde Björfors, grundare av Cirkus Cirkör snällt

har sagt.

Medlemmarna kallade sig ett internationellt

aktionsgatuteaterkollektiv och både arbetade och

bodde ihop.

– Chris och jag blev ett par och hela Jordcirkus

var som en enda stor familj. Vi grälade om allt

utom pengar, säger Marika.

1978 deltog Jordcirkus i Mullvadsockupatio­

nen, en av 70-talets största politiska manifesta­

tioner. Det var en ockupation av fyra bostadshus

i kvarteret Mullvaden på Söder i Stockholm i

syfte att förhindra rivningen av dem. I nästan ett

år bodde Marika i ett av husen, kittade fönster,

lagade kakelugnar, målade, lagade mat, tog hand

om narkomaner och kämpade med teater och

musik för rätten att bo billigt. Med Jordcirkus

kollektiva teaterföreställning Mullvadsoperan

blev kampen uppmärksammad långt utanför

tullarna, även utanför Sveriges gränser. Men det

”Ungdomskulten är

förfärlig. För vi blir ju

bara bättre och bättre

med åren”

29