Arbetsterapeuten-6-2023

20 Och det finns mycket att göra. Dagens lekplatser är väldigt strömlinjeformade, ofta med fokus på fysiska aktiviteter. Gungor, rutschkanor, klätterställningar. Och de ser nästan likadana ut oavsett var i västvärlden du befinner dig, även om Maria Prellwitz på senare år noterat ett ökat intresse för att ta vara på det lokala i utformningen. – Likriktningen gör lekplatserna tråkigare, och till viss del skapar det ett bristande intresse. Vi bygger säkra lekplatser, men gör dem inte socialt mer tillgängliga. Jag tror man mer behöver se lekplatser som sociala mötesplatser och bygga utifrån det. I sin tidigare forskning har hon intervjuat barn med och utan funktionsnedsättningar om vad de gör på lekplatser. Det visade sig att barn utan funktionsnedsättning oftare berättade om vad de lekt – monster och häxor, mamma-pappa-barn, affär, skola – medan barn med funktionsnedsättningar sa att jag ”sitter på en gunga” eller ”åker ner för rutschkanan”. – För mig leder det tankarna till skillnaden mellan occupation och activity. I P4Play har forskningen också visat att lekplatser som är byggda för att vara tillgängliga och inkluderande ofta inte blir det i verkligheten. Barnen möts inte över gränserna utan använder lekplatsen parallellt. Barn med funktionsnedsättningar tittar också oftare på när andra barn leker, snarare än deltar i lekandet. Maria Prellwitz konstaterar att det ibland blir fel fast man vill väl. Hon tar rullstolsgungor som exempel. Ofta står de separat, en bit ifrån de andra gungorna. – Sedan inser man att det finns en klämrisk och låser fast gungan – och så måste den som vill gunga gå och hämta en nyckel, på ett kontor som inte har öppet lördagar och söndagar … och så står den bara där. Dessutom är kanske inte det viktigaste att kunna gunga. Då tror jag ”fågelbogungorna” är mycket bättre. Då har man både mötesplatsen och gungandet. Vi behöver bygga så att barnen kan var nära varandra. Hon fortsätter: – Lekplatser är en otroligt komplex miljö. Det finns inte en enkel lösning. Det ska vara säkert. Det ska vara socialt. Spännande, men ofarligt … I sammanhanget kan man fundera på hur säker en lekplats måste vara. Är det okej att ramla och slå sig lite ibland? – Det finns forskning som visar att barn behöver ”Fågelbogungorna är mycket bättre. Då har man både mötesplatsen och gungandet.” MARIA PRELLWITZ FOTO: PRIVAT TEMA: UNG

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=