Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

117 REDOVISNIG AV EFFEKTMÅL OCH STRATEGIER Indikator: Ett ökat utbud av e-tjänster till invånarna för att möta kravet om ”Digitalt först”. Kommentar Det sker en fortsatt utveckling av e-tjänster för att möta kravet om digitalt först. 1177 Vårdguiden på telefon Sjuksköterskorna använder ett datoriserat rådgivningsstöd, som är medicinskt samstämmigt med innehållet i 1177.se. Det finns en vidareutveckling av rådgivningssystemet att patienten kan skicka bilder under samtalet för bedömning och detta är för närvarande under införande inom Region Örebro län. 1177 Vårdguidens e-tjänster Från och med den 10 juni publiceras informationen från 1177 telefonrådgivningen via e-tjänsterna på 1177. Ett förberedelsearbete har genomförts för att kunna visa upp remisstatus i e-tjänsten och är just nu i testfas. De befintliga e-tjänsterna används i allt större grad och är fortsatt ett bra stöd när det gäller covid-relaterade ärenden, till exempel egen provhantering och självtestkit som registreras digitalt via 1177. Stöd har även införts för smittspårningsenheterna med instruktioner och information för de som testat positivt. Generellt är det en hög nyttjandegrad. Digitala vårdmöten Användandet av digitala vårdmöten fortsätter att öka. Primärvård, specialistvård, psykiatrin och Folktandvården erbjuder nu länets invånare möjlighet till digitala tjänster via digitala mottagningar. Även Regionhälsan har startat digital mottagning för sina kunder. Stöd och behandlingsplattformen Flera nya program inom stöd- och behandlingsplattformen startade under 2020. Under 2021 har utvecklandet av plattformen fortsatt med nya program, till exempel sjukskrivningskollen. Nyttjandet av stöd och behandlingsplattformen visar att Örebro län ligger på tredje plats efter storregioner som Stockholms län och Västra Götaland. Under våren 2021 har ett pilotprojekt för egenmonitorering startat för patienter som lever med inflammatorisk tarmsjukdom. Folktandvården Funktion för nybokning har utvecklats och implementerats i verksamheten tillsammans med en stor förändring av kallelseprocesser. Kallelse sker med så kallad ”öppen tid” via SMS, där patienten själv bokar en besökstid som passar. Indikator: Minst 80 procent av länets invånare är användare av 1177 Vårdguidens e-tjänster. Kommentar Det är en fortsatt hög nyttjandegrad av 1177 Vårdguidens e-tjänster. 92 procent av länets invånare är användare. 282 000 invånare har någon gång nyttjat tjänsten och antalet inloggningar under år 2021 var drygt 6,5 miljoner. Under april 2021 skedde knappt 900 000 inloggningar. Den största orsaken till inloggning är att ta del av sina provsvar.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=