Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

119 REDOVISNIG AV EFFEKTMÅL OCH STRATEGIER PERSPEKTIV: PROCESS KVALITET OCH UTVECKLING STRATEGI: KVALITET OCH UTVECKLILNG • Att skapa värde tillsammans med dem Region Örebro län finns till för. • Att leda för hållbarhet. • Att involvera och motivera medarbetare. • Att utveckla värdeskapande processer. • Att förbättra verksamheten och skapa innovationer. Kommentar Region Örebro läns verksamheter arbetar kontinuerligt och systematiskt med ständiga förbättringar och med att vara en kunskapsorganisation som ständigt utvecklas. Inom det regionövergripande kvalitets- och utvecklingsarbetet har regiondirektören fastställt fem övergripande strategier för Region Örebro läns kvalitets- och utvecklingsarbete enligt ovan. Region Örebro län har tillsammans med Statens institut för kvalitetsutveckling (SIQ) samt åtta andra regioner arbetat med att ta fram en digital applikation ”Framgångsinsikt för regioner”. Framgångsinsikt är ett verktyg för reflektion, dialog och prioritering av en verksamhets arbete med kvalitetsutveckling, kopplat till strategierna ovan. En vägledning på intranätet (Kvalitetsguiden) har tagits fram som ger lämpliga metoder och verktyg för det fortsatta arbetet. Inom kvalitet och utveckling ingår att verksamheterna arbetar systematiskt med kunskapsstyrning samt forskning och utbildning och även med innovationer. Kvalitetsarbete sker också inom ramen för genomförande av den regionala utvecklingsstrategin. Region Örebro län samverkar och har goda relationer inom regionorganisationens verksamheter och med kommuner, andra regioner, universitet, civilsamhälle och övriga externa aktörer både lokalt, nationellt och internationellt, vilket också bidrar till kvalitetsutveckling. Detta har också varit tydligt under pandemin och relationerna har också i många fall förstärkts. I utvecklingsarbetet involveras också patienter, brukare och invånare i allt högre utsträckning så att deras perspektiv och erfarenheter tas till vara. Detta leder till en högre kvalitet i de utvecklingsarbeten som genomförs. Visst utvecklingsarbete och vissa uppdrag har dock fått stå tillbaka under pandemin. Samtidigt har det goda arbete som finns inom kvalitet och utveckling varit en förutsättning att Region Örebro läns verksamheter har hanterat konsekvenserna av pandemin på ett föredömligt sätt. I vissa fall har pandemin också drivit på arbetet med kvalitet och utveckling. Regionstyrelsen och nämnderna har konkretiserat strategin kvalitet och utveckling med specifika nämndmål och uppdrag utifrån ansvarsområde. Perspektivet process beskriver strategier för Region Örebro läns arbetssätt, metoder och processer för att effektmålen i perspektivet invånare och samhälle ska kunna uppfyllas. Strategierna • kvalitet och utveckling • digitalisering • hållbar utveckling • regional utvecklingsstrategi beskriver ett långsiktigt övergripande tillvägagångssätt för hur effektmålen ska uppnås och anger inriktningen för hur verksamheten ska utföras.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=