Previous Page  91 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 91 / 100 Next Page
Page Background

91

Ni minns kanske

utställningen i

Krapperups konsthall:

Tolv hos Inga

där konstnären Inga Modén tillsam-

mans med sina elever visade på glasets

många möjligheter. Själv ställde hon ut

ett fascinerande objekt — en skålfor-

mad skulptur av glas. När man rörde

vid utsidorna väcktes en dansande

lysande form till liv inne i glaset. Den

var tänkt som dopfunt. Det som lyser

och dansar är neongas. Gåtfullheten

i objektet framträder nog mest ur

åskådarens perspektiv. Själv vet hon

vad det handlar om, och hur man får

till det. Hon har initierat workshops i

tekniken.

Glas är ett märkligt material att

arbeta med, hårt och mjukt, transpa-

rent och påtagligt, fullt av paradoxala

egenskaper och det kan ge det mest

underbara uttryck. Att arbeta med färg

i glaset är att arbeta med färgat ljus,

ett ljus man kan röra vid.

Jag träffar Inga i februari: utan-

för fönstret är det gråskaleljus, milt

och snöfritt. Hon har flyttat ner från

Stockholm och bor och verkar nu i

Kullabygden året runt. Hon har just

slutfört ateljébygget med glasverk-

staden i Skäret, en tillbyggnad till det

hus hon köpte i början av åttiotalet.

Hon hade då lärt känna konstnären

Ralph Bergholtz, som hade sin ateljé i

Fjälastorp. Han var gammal och hade

annonserat ut sitt glaslager eftersom

han tänkte lägga ner verksamheten.

Vid den tidpunkten var Inga lärare

vid Konsthögskolan i Stockholm, där

hon själv tidigare utbildats. Ralph och

Inga ordnade sommaren 1987 en kurs i

Ralphs färgfönstertekniker för konst-

närer och arkitekter. Ett par år senare

var både Ralph och hans samarbets-

partner arkitekten Johannes Olivegren

borta, men kursdeltagarna fortsätter

än idag att arbeta med glas.

Efter många år som uppskattad

pedagog, är det nu möjligt för Inga att

arbeta på heltid med egna projekt. De

tekniker hon efterhand funnit ligga

nära sitt temperament är gjutning,

fusing

och

slumping

. De två senare är

amerikanska tekniker.

Fusing

innebär att man smälter

samman glasbitar ovanpå en underlig-

gande glasskiva. Förutom den konst-

närliga utmaningen med färgen och

formen, ligger svårigheten i att välja

glasbitar som är kompatibla med var-

andra. Annars spricker alltihop.

Slumping

innebär att man böjer gla-

set i ugnen, mot en form eller genom

ett hål i en värmetålig skiva.

Man kan kombinera de båda tekni-

kerna som hon gjort i skålarna med

triangelmönster och först skurit glas-

bitarna och ”fjusat” dem mot en skiva

av klarglas. Sedan har hon ”slumpat”

och fått till skålformen. Arbetar man

med glas gäller det att vara öppen för

oväntade effekter. Det gäller att ha en

hel del tålamod. Glaset måste svalna

långsamt och man kan inte helt styra

processerna i ugnen. Men även ett

”misslyckande” med spruckna glasfö-

remål i ugnen kan ligga till grund för

ett nytt objekt.

I dagarna håller hon på att slutföra

arbetet med en bok som ingående

behandlar de glastekniker hon arbetat

med. Hon förmedlar där i levande be-

rättelser något av sin livslånga fascina-

tion av glaset som konstnärligt material.

* Under påskhelgen har du möjlighet att

träffa Inga Modén på Brunnby Boställe,

där hon bland annat kommer att visa hur

man tillverkar glaspärlor.

Galleriet

Konstnären

inga

modén

har nyligen blivit kullabygdsbo på

heltid. Viveca Wessel har träffat henne och talat om glasets magi.