Ingvars Jensen
är en av de sista bilarna
som tillverkades av Jensen Motors innan
företaget gick i konkurs 1976 efter 41 års
verksamhet. Jämfört med andra Jensen In-
terceptors så är Ingvars bil lite speciell med
sitt ljusbruna vinyltak, sin djupröda lack
som drar åt vin och sin utsökta interiör i
fårskinn. Under den långa motorhuven på
denna engelska bil sitter en amerikansk
V8-motor från Chrysler på 7,2 liters volym
eller 440 cubic inches som amerikanarna
själva säger. Denna maffiga pjäs är i sin tur
kopplad till en trestegs automatlåda som
gör körningen bekväm och avslappnad.
Motorstorlekenmotsvarar ungefär fem
moderna småbilsmotorer och därför kan
undertecknad inte låta bli att vara lite
nyfiken på bränsleförbrukningen.
– Jag har faktiskt aldrig mätt exakt
men så mycket kan jag säga att den töm-
mer en full tank mellan Höganäs och
Hamburg och då rymmer tanken 90 liter.
En snabb huvudräkning ger för han-
den en förbrukning på ca 2,3 liter per
mil då det är drygt 40 mil från Höganäs
till Hamburg. Men vilka mil och vilken
upplevelse! Och när Ingvar nämner sta-
den Hamburg så har vi kommit till po-
ängen. Ingvar och hans hustru Siw har
använt bilen till det den var konstruerad
för - långresor på kontinenten. Till dags
datum har bilen rullat ca 14 000 mil och
större delen av dessa har avverkats på
resor över hela Europa. Till städer som
Prag, Budapest, Venedig och just Ham-
burg där familjen haft som tradition att
julhandla under flera år. Då har man
givetvis färdats i den trogna Jensen. På
frågan om han suttit vad ratten själv alla
dessa resor så svarar han.
– Min fru Siw är gammal bilkårist och
jag har alltid känt mig trygg att lämna
över ratten till henne, hon kör förbaskat
bra.
Fotnot
Som kuriosa kan det berättas att
Jensen Motors tillverkade de första ex-
emplaren av vår svenska nationalklenod
Volvo P1800 mellan åren 1961 till 1963.
Därefter flyttades tillverkningen från
England till Sverige och Göteborg. Volvo
P1800 blev världskändis i tv-serien ”The
Saint” där huvudrollens karaktär Simon
Templar gestaltades av Roger Moore.
96