Engelsman
amerikansk ccent
93
et är svårt att inte
fascineras av Ingvar
Perssons Jensen
Interceptor. Hur den rullar majestätiskt på vägen,
kraften i motorn och hur bra den gör sig på bild.
Samtidigt är den en total anakronism. En dino-
saurie från en svunnen epok. Inte alls i takt med
vår moderna tid där miljön står i fokus och allt
måste vara så energieffektivt som möjligt. Den
berättar om en annan tid, långt innan stränga av-
gaskrav och krockprov gjorde det svårt att bygga
exklusiva bilar i små serier.
Historien om Ingvar Persson och hans Jensen
går tillbaka till 1976 och till bilföretaget Wendels i
Malmö. Körde man brittiska sport och premium-
bilar på 1960- och 70-talet åkte man till Wendels
för att frossa i märken som Aston Martin, Jaguar,
Lotus, Morgan och givetvis Jensen. Ägaren Hen-
ning Wendel var inte bara försäljare av klassiska
bilar, han var en entusiast ut i fingerspetsarna.
En höstdag i oktober 1976 svänger Ingvar Persson
ner till Wendels för att serva sin Jaguar. Just den
här dagen faller hans ögon på en Aston Martin
DBS och bilen bredvid – en Jensen Interceptor.
Två klassiska representanter för begreppet Grand
Turismo vilket redan på 1950-talet definierades
på detta sätt. ”En Grand Turismo är den ideala
bilen för att korsa en kontinent i hög fart med
bibehållen komfort. Den ska rymma minst två
personer med tillhörande bagage. Motorn ska
vara så stark att den tillåter höga marchfarter på
kontinentala vägar utan att vid något tillfälle kän-
nas otillräcklig.” En vacker och snudd på poetisk
formulering.
Henning Wendel föreslår att Ingvar ska köpa
den vackra Aston Martin DBS som han har till
försäljning.
– Båda bilarna kostade ungefär lika mycket
och jag har alltid gillat Aston Martin men Jensen
kändes rymligare, framförallt hade den ett riktigt
Text
lars magnusson
Foto
Lars owesson
K
ul
l
amotor
D
Ingvar Persson är en känd profil i Höganäs.
Företagare i plåt och stål. Han är robust, tar plats
och har en kraftfull stämma – precis som hans
bil, en
jensen
interceptor
årsmodell 1975.