Previous Page  93 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 93 / 100 Next Page
Page Background

Engelsman

amerikansk ccent

93

et är svårt att inte

fascineras av Ingvar

Perssons Jensen

Interceptor. Hur den rullar majestätiskt på vägen,

kraften i motorn och hur bra den gör sig på bild.

Samtidigt är den en total anakronism. En dino-

saurie från en svunnen epok. Inte alls i takt med

vår moderna tid där miljön står i fokus och allt

måste vara så energieffektivt som möjligt. Den

berättar om en annan tid, långt innan stränga av-

gaskrav och krockprov gjorde det svårt att bygga

exklusiva bilar i små serier.

Historien om Ingvar Persson och hans Jensen

går tillbaka till 1976 och till bilföretaget Wendels i

Malmö. Körde man brittiska sport och premium-

bilar på 1960- och 70-talet åkte man till Wendels

för att frossa i märken som Aston Martin, Jaguar,

Lotus, Morgan och givetvis Jensen. Ägaren Hen-

ning Wendel var inte bara försäljare av klassiska

bilar, han var en entusiast ut i fingerspetsarna.

En höstdag i oktober 1976 svänger Ingvar Persson

ner till Wendels för att serva sin Jaguar. Just den

här dagen faller hans ögon på en Aston Martin

DBS och bilen bredvid – en Jensen Interceptor.

Två klassiska representanter för begreppet Grand

Turismo vilket redan på 1950-talet definierades

på detta sätt. ”En Grand Turismo är den ideala

bilen för att korsa en kontinent i hög fart med

bibehållen komfort. Den ska rymma minst två

personer med tillhörande bagage. Motorn ska

vara så stark att den tillåter höga marchfarter på

kontinentala vägar utan att vid något tillfälle kän-

nas otillräcklig.” En vacker och snudd på poetisk

formulering.

Henning Wendel föreslår att Ingvar ska köpa

den vackra Aston Martin DBS som han har till

försäljning.

– Båda bilarna kostade ungefär lika mycket

och jag har alltid gillat Aston Martin men Jensen

kändes rymligare, framförallt hade den ett riktigt

Text

lars magnusson

Foto

Lars owesson

K

ul

l

amotor

D

Ingvar Persson är en känd profil i Höganäs.

Företagare i plåt och stål. Han är robust, tar plats

och har en kraftfull stämma – precis som hans

bil, en

jensen

interceptor

årsmodell 1975.