Previous Page  26 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 100 Next Page
Page Background

Marika

Lagercrantz relation till Kullabygden inled­

des redan 1993 när hon gjorde en bejublad

huvudroll i Helsingborgs stadsteaters uppsätt­

ning av Tennessee Williams

Linje lusta.

– För att väga upp all ångest som den

psykotiska Blanche Dubois brottas med i

pjäsen behövde jag komma till en lugn och

vacker plats på fritiden. Det blev Mölle där

vi hyrde ett hus och jag blev helt förälskad

i bygden, berättar Marika när vi ses på ett

soldränkt kafé i Helsingborg, ett stenkast

från stadsteatern där hon nyss träffat Yvonne

Ericsson, scenograf och Ulf Dahlström,

kommunikationsansvarig.

Den senare inleder i mars tillsammans

med Kullaliv en serie samtal på Höganäs salu­

hall med Marika som första gäst.

Marika har tidigare medverkat i Sommar­

teater på Krapperups utomhusteatrar och

sedan ett par år tillbaka ingår hon också i det

konstnärliga råd som leder gruppen.

Familjen har sommartid bott i både Ler­

hamn och Arild.

– Men på vintern går inget upp mot Mölle.

Det ligger där som en Sveriges sista utpost i väs­

ter och blickar ut mot havet. Jag tror att det gör

något med människor att bo så tätt omringade

av hav och klippor. Man blir beroende av varan­

dra och det skapar sammanhållning. Jag ångrar

inte mycket i livet, men något jag ångrar är att

vi inte slog till och köpte huset i Mölle när vi

fick erbjudande om det för många år sen.

Flera kafégäster ler igenkännande mot

Marika när hon beställer kaffe, smoothie och

het morotssoppa till lunch vid bardisken. Det

är bara drygt en vecka sedan hennes program

i årets omgång av

Stjärnorna på slottet

sändes

på SVT och hon har fått varm respons från

tv-tittare som berörts, inte så mycket av de

bråk mellan andra medverkande som en del

tidningar valt att fokusera på, som av hennes

levnadsberättelse.

26