Styckeproduktionen är numrerad och daterad.
– Det kunde gå en månad från det att jag
glaserade tills jag brände. Då hade jag det
uppskrivet.
Numreringen har lett till återkopplingar
långt senare.
– En stockholmare hörde av sig efter att ha
sett beteckningen i botten på en grej han hade
köpt på auktion. Så jag slog upp den. ”Ser
så jävlig ut att jag antingen måste slänga den
eller sälja den dyrt till en stockholmare.” På
en annan hade min son ristat en streckgubbe i
leran. Den fick gå som japansk.
V
åren 2016 hyllas stengodsmästaren
Rolf Palm med en utställning i Gal
leriet på Keramiskt center i Höganäs. Det
blir ett återseende för honom själv. Verken
lämnade för många år sedan hans verkstad för
att försvinna in i privata samlingar. Nu visas
de offentligt igen. Utställningen blir därför ett
slags möte mellan konstnären och stengods
samlarna, de som har förälskat sig i hans
pjäser och som lever med dem i dag. Flera av
dem hör till en yngre generation. Det är bland
deras favoriter urvalet har skett.
R
olf Palm är i dag åttiosex år och den
siste av guldåldersmännen från 1956.
Verkstaden stängdes vid mitten av 1990-talet.
Rolf Palm har haft separatutställningar på
Höganäs Museum, NK i Stockholm och på
Kulturen i Lund. Verk av honom finns i bland
annat kung Gustav VI Adolfs och Nationalmu
seums samlingar.
Utställningen i Galleriet på Keramiskt center
pågår fram till den 10 april.
70