Previous Page  70 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 70 / 100 Next Page
Page Background

Styckeproduktionen är numrerad och daterad.

– Det kunde gå en månad från det att jag

glaserade tills jag brände. Då hade jag det

uppskrivet.

Numreringen har lett till återkopplingar

långt senare.

– En stockholmare hörde av sig efter att ha

sett beteckningen i botten på en grej han hade

köpt på auktion. Så jag slog upp den. ”Ser

så jävlig ut att jag antingen måste slänga den

eller sälja den dyrt till en stockholmare.” På

en annan hade min son ristat en streckgubbe i

leran. Den fick gå som japansk.

V

åren 2016 hyllas stengodsmästaren

Rolf Palm med en utställning i Gal­

leriet på Keramiskt center i Höganäs. Det

blir ett återseende för honom själv. Verken

lämnade för många år sedan hans verkstad för

att försvinna in i privata samlingar. Nu visas

de offentligt igen. Utställningen blir därför ett

slags möte mellan konstnären och stengods­

samlarna, de som har förälskat sig i hans

pjäser och som lever med dem i dag. Flera av

dem hör till en yngre generation. Det är bland

deras favoriter urvalet har skett.

R

olf Palm är i dag åttiosex år och den

siste av guldåldersmännen från 1956.

Verkstaden stängdes vid mitten av 1990-talet.

Rolf Palm har haft separatutställningar på

Höganäs Museum, NK i Stockholm och på

Kulturen i Lund. Verk av honom finns i bland

annat kung Gustav VI Adolfs och Nationalmu­

seums samlingar.

Utställningen i Galleriet på Keramiskt center

pågår fram till den 10 april.

70