Previous Page  67 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 67 / 100 Next Page
Page Background

67

keramikern Rolf

Palms vardagsrum finns ett inramat fotografi.

En rad slipsklädda män står uppställda tätt

tryckta mot varandra. I fokus för deras upp­

märksamhet är en liten keramikpjäs som vilar

i handen på mannen i mörk kostym.

Rolf Palm stryker bort ett par dammkorn

från ramen. Det är sextio år sedan bilden togs.

– Det här var keramikens guldålder i Höga­

näs, säger Rolf Palm. Det var här det började.

Männen på bilden har samlats på Hö­

ganäs museum inför vernissagen 1956 för

stengodskonstnären Patrick Nordström. Han

som föddes i Väsby utanför Höganäs, åkte till

Parisutställningen år 1900, såg det moderna

flambrända starkeldsgodset och tog det till

Köpenhamn och Den kongelige porcelains­

fabrik där han småningom blev chef. Man­

nen i den mörka kostymen är Nils Thorsson,

Nordströms efterträdare som konstnärlig

ledare på Den kongelige. De övriga är traktens

keramiker, bland dem en ung Rolf Palm.

Han är tjugosex år, och mötet med Patrick

Nordströms kolugnsbrända konstgods, det

halvmatta oxblodet och de dova kristallglasy­

rerna, väcker en feber hos honom.

– Utställningen fick mig att vilja börja

bränna i kolugn. Det var mystiken och äventy­

ret som lockade – sånt ska jag göra!

S

jälv hade han en liten elektrisk ugn, inte

mycket större än en skolåda, i en källare

i centrala Höganäs.

– Vi bodde mitt i ett villakvarter. Att bygga

en kolugn där var uteslutet, det ryker ju som

satan.

Ett febrilt letande efter ny lokal inleddes.

– Jag var helt desperat, hade fått det på hu­

vudet. Jag var uppe på kommunkontoret – har

ni någon mark?

Till slut kom tips om ett nedlagt trädgårds­

mästeri på Mölle fälad. Trädgårdsmästaren

hade gått i pension och ville ha något mindre.

– Vi bytte. På två timmar hade jag köpt ett

hus.

Sedan gick det inte lika fort.

– Första vintern hade vi det kallt som

satan. Pågen var ett år och tösen tre. Jag gick

i ytterrock och raggsockar. Men min fru stod

ut. Jag visste ju vart det skulle sluta, med

ugnen och så.

Det gällde bara att få igång den.

D

en stora koleldade ugnen med sju

meter hög skorsten restes vid Vat­

tenmöllan på Mölle fälad av Höganäsbolagets

ugnsbyggare som var experter på eldfast

murning.

– Jag började elda, optimist som jag var.

Men att glasera stengods i levande eld,

liksom kineserna under Sung- och Yuandyna­

stierna för tusen år sedan, kräver en alkemis­

tisk allians med metallsalterna och kunskap

om glasyrernas kemi. Många av pigmenten

överlever inte hettan när ugnen eldas till 1 300

grader.

I

”Det här var

keramikens

guldålder i

Höganäs. Det

var här det

började...”