Previous Page  68 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 100 Next Page
Page Background

– Du vet – sätta igång en kolugn när man

inte har gjort det tidigare … Det gick det ena

lasset kol efter det andra.

En dag hade Rolf tur.

– En gubbe som jobbade på saltugnarna

på bolaget kom förbi på sin cykel medan jag

eldade. Han lutade huvudet lite och snif­

fade. ”Du ska ta väck den stenen”, sa han och

pekade.

En aning mer luft, en strimma syre, och

plötsligt ställde alla stjärnor sig rätt.

– Sedan dess missade jag inte en ugn.

M

ed sitt drejade stengods med klas­

siska enkla former – vaser, skålar,

fat och urnor – som yta för de flambrända

glasyrerna förnyade Höganäskeramikerna

en urgammal tradition. De antika kinesiska

stengodsglasyrerna kräver en levande låga,

höga temperaturer och möjlighet att trolla

med syrets kemi – att reducera och oxidera.

En elektrisk ugn blir bara varm.

– Jag har varit fascinerad av kineserna hela

tiden, bekänner Rolf Palm. De hade järnhal­

tiga leror och när det smälte ut en genom­

skinlig glasyr i de primitiva ugnarna med

dåligt drag blev resultatet grönt. Från oliv till

vitt – det var äkta celadon.

Själv fick han fram den attraktiva duvblå

chünglasyren första gången mer eller mindre

av en slump.

– Jag provade med vedaska som jag slam­

made upp. Under hade jag en kopparbland­

ning. Glasyren blev transparent, men där det

var tjockt blev det blått. Jag visste inte var det

var, men när jag visade det för Åke Holm som

var min mentor sa han: ”Det är ju chün!”

När den fosfathaltiga askglasyren smälter

ut bildas ljusbubblor.

– Den ser blå ut men egentligen är den

grön, förklarar Rolf.

E

n gång i tiden hölls glasyrrecepten

hemliga.

– De bevakades som döden, minns Rolf

Palm.

Smusslandet och smygandet triggade

honom bara ännu mer. När Rolf som ung

arbetade på keramikfabriken Andersson & Jo­

hansson skrev han i obevakade ögonblick ner

lite recept. Pigmenten till glasyrerna skaffade

han hos färghandlaren i Höganäs, ett hekto av

allt som fanns att få tag på i affären från falu

rödfärg till kobolt och koppar.

När resultaten småningom började

komma skrev han ner dem i sin glasyrbok.

Första ugnen.

Elektrisk och inte

mycket större än en

skolåda.

1968.

Rolf Jansson,

förlagschef på Bra

Böcker i Höganäs,

tackar Rolf Palm för

arbetet med ut-

smyckningen i det

nya förlagshusets

entré.

68