Previous Page  14 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 108 Next Page
Page Background

12

det här är eu

egentlig makt: välfärdspolitik, utbildning och kultur. Här får EU bara

samordna, stötta eller komplettera de åtgärder som medlemsländerna

gör.

Inte sällan röstar EU-parlamentet om resolutioner kring frågor om

aborträtt, prostitution eller om skolan i alla europeiska länder borde

undervisa barnen om EU:s historia. Men inget av detta beslutas på

EU-nivå – parlamentarikernas inställning får ses som ren opinions-

bildning. Som kan ha sitt intresse, men som inte har ett direkt infly-

tande på den svenska politiken.

Inom de flesta politikområden delar EU och dess medlemsländer

på makten över lagstiftningen. Det gäller miljö, jordbruk, fiske, trans-

port, konsumentfrågor och mycket annat. Om sådant får Sverige bara

lagstifta om inte EU redan har gjort det, medan EU-lag alltid har

företräde över svensk lag. Skulle en lag senare klubbas på EU-nivå,

knuffar den ut de svenska bestämmelserna.

Rättslig grund

Ofta vet man som journalist inte på rak arm vilka befogenheter EU

har att besluta inom det område man intresserar sig för. Det kan

vara en poäng att gå direkt till källan. I EUF-fördragets (Fördraget

om Europeiska unionens funktionssätt) artiklar 2–6 – om ”unio-

nens befogenhetsområden” – räknas de politikområden upp som får

bestämmas på EU-nivån och de som inte får det.

För att ta ett exempel: Även om alla EU-kommissionärer skulle

hålla med om att samkönade äktenskap borde vara lagliga i hela EU,

har EU inte rätt att lägga sig i medlemsländernas lagstiftning. Äkten-

skapsregler faller utanför det som EU-kommissionen har rätt att

lägga lagförslag om.

EU-kommissionen föreslår bara lagstiftning inom de politikområ-

den som EU får syssla med, och detta regleras i EU:s fördrag. När

kommissionen föreslår en ny EU-lag måste den alltid hänvisa till en

eller flera fördragsartiklar som utgör den rättsliga grunden för EU:s

rätt att fatta beslut inom just detta område.

EU:s fördrag

Hur EU ska styras och vad EU-institutionerna får besluta om anges i