[ledare]
Text:
Christer Ljungberg.
Foto:
Lars Lydig.
Vi lever sedan decennier i en globaliserad värld. Men un-
der senare tid ser vi allt mer hur globaliseringen ifrågasätts. I de
flesta länder finns idag partier och organisationer som vill bygga
murar, både fysiska och mentala.
Vi är så vana vid globaliseringen att vi inte tänker på den. Den
bygger på snabba kommunikationer, både över nätet och fysiska.
Att du kan chatta med din affärskollega i Asien, att man kan
spela online-spel med personer på andra sidan klotet, är liksom
möjligheten att på några timmar ta sig halvvägs runt jorden, en
del av globaliseringen. När något viktigt händer i ett annat land,
tar det idag bara minuter innan du vet det. Handel och forskning
är två andra företeelser som gynnas av globaliseringen.
Naturligtvis finns det nackdelar, som att de megastora, multi-
nationella globala företagen kan flytta kapitalet dit det passar
skattemässigt. Och jobb kan ”försvinna” från ett land, dit där
kostnaderna är som lägst. Men fördelarna överväger definitivt.
Globaliseringen ger ett jämlikare samhälle och minskar fattigdo-
men. Flödet av kommunikation, som gör att viktig information
kan delas mellan individer och företag runt om i världen, ger
positiva effekter.
Företag har större frihet att arbeta över gränserna och de globala
massmedierna binder världen tillsammans. Spridning av demo-
kratiska ideal har ökat och risken för krig har därmed minskat.
I det här numret kan du läsa om hur urbanisering och globalise-
ring hör samman, hur samarbete kring Elon Musks Hyperloop
sker mellan likasinnade från hela världen, hur terrorbekämpning
och mänskliga rättigheter kräver samarbete globalt, och hur ar-
bete med ett ledningssystem i Perstorp kan ge möjligheter i Kina.
Bygg broar och riv murarna!
Christer Ljungberg
vd, Trivector
Bygg
broar
– inte murar
03/
2038
ÅTTA AV TIO TÅGRESOR I SVERIGE
börjar eller slutar i Stockholm. Nya Cityba-
nan, som öppnar i juli 2017, innebär för-
dubblad spårkapacitet i Stockholm, vilket
förväntas leda till tätare och punktligare
tåg i hela Sverige.
Källa: Trafikverket