Previous Page  3 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 24 Next Page
Page Background

[ledare]

Text:

Christer Ljungberg.

Foto:

Lars Lydig.

Vi lever sedan decennier i en globaliserad värld. Men un-

der senare tid ser vi allt mer hur globaliseringen ifrågasätts. I de

flesta länder finns idag partier och organisationer som vill bygga

murar, både fysiska och mentala.

Vi är så vana vid globaliseringen att vi inte tänker på den. Den

bygger på snabba kommunikationer, både över nätet och fysiska.

Att du kan chatta med din affärskollega i Asien, att man kan

spela online-spel med personer på andra sidan klotet, är liksom

möjligheten att på några timmar ta sig halvvägs runt jorden, en

del av globaliseringen. När något viktigt händer i ett annat land,

tar det idag bara minuter innan du vet det. Handel och forskning

är två andra företeelser som gynnas av globaliseringen.

Naturligtvis finns det nackdelar, som att de megastora, multi-

nationella globala företagen kan flytta kapitalet dit det passar

skattemässigt. Och jobb kan ”försvinna” från ett land, dit där

kostnaderna är som lägst. Men fördelarna överväger definitivt.

Globaliseringen ger ett jämlikare samhälle och minskar fattigdo-

men. Flödet av kommunikation, som gör att viktig information

kan delas mellan individer och företag runt om i världen, ger

positiva effekter.

Företag har större frihet att arbeta över gränserna och de globala

massmedierna binder världen tillsammans. Spridning av demo-

kratiska ideal har ökat och risken för krig har därmed minskat.

I det här numret kan du läsa om hur urbanisering och globalise-

ring hör samman, hur samarbete kring Elon Musks Hyperloop

sker mellan likasinnade från hela världen, hur terrorbekämpning

och mänskliga rättigheter kräver samarbete globalt, och hur ar-

bete med ett ledningssystem i Perstorp kan ge möjligheter i Kina.

Bygg broar och riv murarna!

Christer Ljungberg

vd, Trivector

Bygg

broar

– inte murar

03/

2038

ÅTTA AV TIO TÅGRESOR I SVERIGE

börjar eller slutar i Stockholm. Nya Cityba-

nan, som öppnar i juli 2017, innebär för-

dubblad spårkapacitet i Stockholm, vilket

förväntas leda till tätare och punktligare

tåg i hela Sverige.

Källa: Trafikverket