012/
2038
[spaning]
exempel pratat en del om detta vid
bygget på Södra Älvstranden.
God kvalitet på landet
Att stoppa urbaniseringen går inte och
bör inte heller göras. Alla måste själva
få välja var de vill bo.
– Det vi kan göra är att säkra kva-
liteten på boendet både i stan och på
landet, säger Charlotta.
Politikerna har ett ansvar för att
tillgodose god samhällsservice i hela
landet. Och i vissa fall kan näringslivet
hjälpa till. Det gäller att arbeta tillsam-
mans och hitta nya lösningar. På några
Något händer med de europeiska nat�-
tågen. Efter många år med diskussio-
ner om nedläggning och besparingar
från olika håll, kommer nu glädjande
besked om nysatsningar.
ÖBB tar över DBs linjer
Österrikes statliga järnväg, ÖBB, har
tagit över flera av de nattågslinjer i
Europa som Deutsche Bahn, DB, ny-
ligen lagt ner. För ÖBB är nattågen en
viktig del av utbudet. Innan de tog över
DBs nattågslinjer stod nattågstrafiken
för 17 procent av alla deras resor. Nu
tar de över 40 procent av DBs nat�-
tågslinjer, rustar upp tågen och stärker
marknadsföringen av nattågstrafiken
under namnet Nightjet. De hoppas kun-
na öka antalet nattågsresenärer per år
från 1 miljon till 2,8 miljoner på tre år.
Sverige rustar upp
I februari 2017 berättade svenska SJ att
de kommer satsa cirka 150 miljoner
kronor på ombyggnad, upprustning
och komforthöjning av SJs samtliga
nattågsvagnar. SJ vill med satsningen
skapa attraktivare resor för de resande
på nattågslinjerna Göteborg-Stock-
Nattågen vaknar i
Europa
- nysatsningar i Österrike och Sverige
holm-Östersund-Åre-Duved och
Stockholm-Malmö. De första upprus-
tade nattågsvagnarna kommer att avgå
redan under 2018.
Hör framtiden till
I Europa finns en växande rörelse som
menar att nattågen definitivt hör fram-
tiden till. Det främsta argumentet är
att nattågen ger oss möjlighet att färdas
långt utan att förlora tid, vilket gör det
möjligt att resa längre sträckor utan att
orter har privata näringsidkare tagit
över viss offentlig service. På andra or-
ter i glesbygden kan invånarna handla
på nätet via stora etablerade aktörer
som annars främst är lokaliserade till
större orter.
– Istället för att gång på gång säga att
hela Sverige ska leva, tycker jag att poli-
tikerna ska definiera hur långt avstånd
som är rimligt till närmsta polis, skola,
vårdcentral och så vidare. Ingen ska be-
höva flytta på grund av brist på service.
Den som väljer att flytta ska göra det
för att de vill flytta till en ny plats.
☐
flyga. Och den som åker tåg belastar
klimatet betydligt mindre än den som
flyger eller kör bil.
Trivector är en av de verksamheter som
agerat aktivt för att bevara nattågen i
Sverige.
☐
Text: Karin Lindskog Johansson.
Foto: PG Andersson.
Källor: ÖBB och SJ.