Previous Page  12 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 24 Next Page
Page Background

012/

2038

[spaning]

exempel pratat en del om detta vid

bygget på Södra Älvstranden.

God kvalitet på landet

Att stoppa urbaniseringen går inte och

bör inte heller göras. Alla måste själva

få välja var de vill bo.

– Det vi kan göra är att säkra kva-

liteten på boendet både i stan och på

landet, säger Charlotta.

Politikerna har ett ansvar för att

tillgodose god samhällsservice i hela

landet. Och i vissa fall kan näringslivet

hjälpa till. Det gäller att arbeta tillsam-

mans och hitta nya lösningar. På några

Något händer med de europeiska nat�-

tågen. Efter många år med diskussio-

ner om nedläggning och besparingar

från olika håll, kommer nu glädjande

besked om nysatsningar.

ÖBB tar över DBs linjer

Österrikes statliga järnväg, ÖBB, har

tagit över flera av de nattågslinjer i

Europa som Deutsche Bahn, DB, ny-

ligen lagt ner. För ÖBB är nattågen en

viktig del av utbudet. Innan de tog över

DBs nattågslinjer stod nattågstrafiken

för 17 procent av alla deras resor. Nu

tar de över 40 procent av DBs nat�-

tågslinjer, rustar upp tågen och stärker

marknadsföringen av nattågstrafiken

under namnet Nightjet. De hoppas kun-

na öka antalet nattågsresenärer per år

från 1 miljon till 2,8 miljoner på tre år.

Sverige rustar upp

I februari 2017 berättade svenska SJ att

de kommer satsa cirka 150 miljoner

kronor på ombyggnad, upprustning

och komforthöjning av SJs samtliga

nattågsvagnar. SJ vill med satsningen

skapa attraktivare resor för de resande

på nattågslinjerna Göteborg-Stock-

Nattågen vaknar i

Europa

- nysatsningar i Österrike och Sverige

holm-Östersund-Åre-Duved och

Stockholm-Malmö. De första upprus-

tade nattågsvagnarna kommer att avgå

redan under 2018.

Hör framtiden till

I Europa finns en växande rörelse som

menar att nattågen definitivt hör fram-

tiden till. Det främsta argumentet är

att nattågen ger oss möjlighet att färdas

långt utan att förlora tid, vilket gör det

möjligt att resa längre sträckor utan att

orter har privata näringsidkare tagit

över viss offentlig service. På andra or-

ter i glesbygden kan invånarna handla

på nätet via stora etablerade aktörer

som annars främst är lokaliserade till

större orter.

– Istället för att gång på gång säga att

hela Sverige ska leva, tycker jag att poli-

tikerna ska definiera hur långt avstånd

som är rimligt till närmsta polis, skola,

vårdcentral och så vidare. Ingen ska be-

höva flytta på grund av brist på service.

Den som väljer att flytta ska göra det

för att de vill flytta till en ny plats.

flyga. Och den som åker tåg belastar

klimatet betydligt mindre än den som

flyger eller kör bil.

Trivector är en av de verksamheter som

agerat aktivt för att bevara nattågen i

Sverige.

Text: Karin Lindskog Johansson.

Foto: PG Andersson.

Källor: ÖBB och SJ.