Kullaliv Vintern 2014 - page 56

hade jag missat mycket kul i livet.
Men hur i hela friden kunde då fö-
rardörren plötsligt utan förvarning flyga
upp?
– Bilen var och är gammal. Konstruk-
tionen bygger på en stålrammed ett ka-
rosseri uppbyggt på ett fackverk av askträ
som sedan beklätts med karosseridelar
av plåt. Träet var så gistet så att förardör-
rens låsmekanism inte kunde hålla emot.
Försäkringsbolaget erbjöd en mindre
summa pengar för vad som var kvar
av bilen. Henrik reflekterade inte en
sekund på erbjudandet vilket blev inled-
ningen till fas två av Henriks relation till
sin M.G. Henrik beslutar att plocka ner
bilen i smådelar och bygga upp den igen
med nya och reparerade delar. Stommen
av askträ byggs upp på nytt, karossplåtar
knackas och byts och det mekaniska får
sig en ordentlig genomgång.
– Vintern 1982 och 1983 var tuffa,
jag hade ännu inte kommersiellt slagit
igenom som konstnär och vi avsatte alla
pengar vi kunde undvara till reparatio-
nen av M.G.:n. Helt klar stod bilen 1985
efter att far och son, som drev lack-
eringsverkstad på Lerbergsvägen, gjort
ett fantastiskt arbete med den svarta
lacken. Sedan har det bara fortsatt av
rena farten. Henrik är god vän med en
av Sveriges främsta bil-och motorbyg-
gare, legendariske Lasse Widenborg
med verkstad i Varalöv. Han har hjälpt
Henrik med chassit och att plocka fram
extra hästkrafter ur den dubbelförgasade
MGA-motorn. Men det som verkligen
skiljer Henriks bil från andra M.G.
TD:s är profilen. Den är lägre, de lite
bredare Dunlop-fälgarna och de läckra
Brooklandrutorna skapar en påtaglig
känsla av tävlingsbil vilket även avsak-
naden av stötfångare bidrar till. Och så
har bilen fått en ny finess. På förardörren
har en säkerhetsspärr i form av en kar-
binhake applicerats vilken härstammar
från morfar Einars uniformskoppel från
officersutbildningen 1913.
– Man kan inte räkna med att äng-
larna ska vaka över en hela tiden, nu gör
även morfar det säger Henrik med ett
skratt.
Fotnot
Uttrycket Brooklandsrutor
återkommer på flera ställen i artikeln.
Namnet syftar på de vikbara halvmå-
neformade framrutorna med ramar av
aluminium. Engelsmännen benämner
dem även som Aeroscreens.
56
1...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,...100
Powered by FlippingBook