Previous Page  62 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 62 / 100 Next Page
Page Background

62

foto: Li Ferstedt

Universitetslektor kulturvård, Göteborgs universitet, tidigare

stadsantikvarie Höganäs kommun, bosatt i Nyhamnsläge.

Henrik Ran y

En gråtrist dag

lyses upp av ett tjockt brev. Först

känner jag inte igen avsändaren men när jag

öppnar kuvertet förstår jag. Tre exemplar av

Be-

byggelsehistorisk tidskrift nr 70

med min artikel.

Äntligen! Efter redaktörers och granskares skärp­

ning är min vetenskapliga studie av Höganäs

omvandling i tryck och ytterligare några av mina

yrkeserfarenheter 1989–2014 summerade.

Under min tid som stadsantikvarie menades

det ibland att bevarandearbetet driver en social

omvandling av ruffiga miljöer till kulturreservat

för köpstarka. Få använde ordet gentrifiering men

det var i stort vad de avsåg. Förenklat är gentrifie­

ring en generell kultursociologisk process, som

fick sitt namn av Ruth Glass 1965 och beskriver

hur stadsdelar status, bostadsprisnivå och befolk­

ning ändras från lågstatus till högstatus, ofta med

kulturstämpeln sommellanled.

Gentrifieringsforskningen, framgångrik inom

kulturgeografi och sociologi vid Göteborgs univer­

sitet, menar att utvecklingen varken är spontan

eller ofrånkomlig utan ett resultat av årtiondens

ekonomiska politik/bostadspolitik. Gentrifieringen

är en del av en accelererande segregationsprocess

och polarisering som kör ut låginkomststagare och

ungdomar ur innerstäderna, riskerar att slita sönder

både våra städer och i värsta fall hela vårt samhälle.

Samtidigt talar sig många politiker och tjänstemän

varma för att öka fastighetsvärdena, städa upp

staden, bygga bostadsrätter för 50-plussare osv.

Vetenskap och politik står långt ifrån varandra.

Gentrifierare är ett ord många vill slänga i

huvudet på andra. Två skäggiga män sitter över

en öl och beklagar att deras stadsdel gentrifieras,

alltid av någon annan. Den egna rollen i proces­

sen är man ofta lika obenägen att nämna som sin

årsinkomst vid en formell middag.

Det senaste året har gentrifieringen synliggjorts.

TV har visat hur Venedig håller på att förlora fast

befolkning till förmån för en globaliserat jet-set,

hur IT-folket tränger undan de svarta i delar av San

Francisco och hur enkla hus ersätts med högsta­

tushus i Rio de Janeiro. HD har rapporterat om hur

delar av London håller på att kollapsa under sin

egen exklusivitet. Snart kan citys finansmän inte

få något gott kaffe eftersom ingen barrista längre

har råd med en lägenhet inom pendlingsavstånd.

Höganäs är inte riktigt där än och att stoppa

globala sociala trender är nog inget man gör som

politiker eller tjänsteman i Höganäs. Några slutsat­

ser vill jag ändå peka på:

Bevarandeplanering bekräftar gentrifieringen

men startar inte den. Det är snarare diskursen

(hur man talar om och förstår omvärlden) som

startar processen.

Sociologiska förändringar är långsiktiga processer

som efterhand accelererar. Dagens Höganäs är en

resultatet av utveckling som pågått sen omkring

1980, inte av politisk quick-fix.

En stads långsiktiga statushöjning inleds med

beteenden hos unga kulturarbetare snarare än

hos politiker och planerare. Tycker politikerna att

statushöjning är positivt skulle de alltså behöva

satsa mer på kulturskolan, unga kulturarbetare

och offentliga rum för kulturella uttryck.

Själv står jag i slutändan kluven.

Varken

planekonomi eller nyliberalism levererar hållbara

svar om framtidens städer. Jag vill se gamla hus

bevarade men också ett bostadsbyggande för unga

människor utan samlat kapital, inte bara hänvis­

ningar till s. k. flyttkedjor. Sociokulturell status­

höjning känns positivt så länge det inkluderar,

negativt när kulturens huvudsyfte blir att definiera

sig mot lägre samhällsklasser.

Gentrifierare, inte jag väl? Jo, i någon mån.

Precis som alla andra som, med Pierre Bourdieus

terminologi, växlat in kulturellt kapital mot eko­

nomiskt. Och så beställer vi in ännu en nördöl.

Gentrifierare – inte jag väl?

Gentrifieringen är en del av en

accelererande segregationsprocess

som kör ut låginkomststagare och

ungdomar ur innerstäderna.